R8100 Kaseta 12 rzędów

Shimano Ultegra 8100 Di2 czy warto robić upgrade?

Shimano Ultegra 8100 Di2 czy warto robić upgrade?

Premiera Shimano Ultegra 8100 Di2 odbyła się już jakiś czas temu. Praktyczne opinie zaczęły przeważać nad teoretycznymi sloganami reklamowami. W końcu można przeczytać obiektywną cenę tej grupy. Ponadto porównam tę nowość do tradycyjnej mechanicznej dopracowanej już grupy mechanicznej. Poprzednią grupą Ultegry mechanicznej była grupa R8000. Właśnie taką miałem w swoim Trek Madone SL6. Przejechałem na niej około 3.500 km i nastąpiła rewolucja. Zmiana grupy na elektroniczną. Jak do tego doszło?

Mechanika czy Elektronika?

P RD R8000 SS 2018NPC0090 750 750
Tylna przerzutka grupy Shimano Ultegra 8000
Shimano ultegra 8100 di2
Shimano Ultegra 8100 Di2 czy warto robić upgrade?

Grupa mechaniczna to oczywiście tradycja. Ostatnie wersje grup mechanicznych zwłaszcza z górnej półki czyli 105, Ultegra lub DuraAce były już tak dopracowane i niezawodne, że sprawdzały się we wszystkich warunkach długookresowo. Przy odpowiednim regularnych serwisowaniu służyły one długie lata i tysiące kilometrów zarówno w warunkach treningowych jak i wyścigowych.Przy zmianie biegów kolarzowi potrzeba głównie szybkości i pewności przełożeń biegów. Obecnie stosowane linki a także pancerze powodują, że zmiana biegów właśnie taka jest jak potrzebowałem. Jednak jak wiadomo z czasem mechanika się zużywa, linki wyciągają, pancerze wycierają lub tracą wewnętrzną powłokę silikonową i traci się na lekkości i szybkości przełożeń.

Subiektywne opinie:

Sam przejeździłem na Ultegrze mechanicznej kilkanaście tysięcy kilometrów i byłem bardzo zadowolony. Mi dodatkowo potrzeba było bezszelestnych przełożeń, bo jestem „uczulony” jak w rowerze coś piszczy, trzeszczy lub po prostu hałasuje. Oczywiście to wszystko da się dopracować w grupie mechanicznej.

Pozostałe wady i zalety w tabeli poniżej.

Shimano Ultegra – grupa mechaniczna zalety i wady
ZaletyWady
Tylko energia mechaniczna potrzebna do przełożeńDługi skok dźwigienek klamkomanetek
Wysoka żywotnośćWolne przełożenia
Łatwość serwisowania w trasieBrak możliwości regulacji poszczególnych biegów
Łatwość serwisowania w domuBrak synchronizacji przód-tył
Niski koszt komponentówMożliwość pracy łancucha w dużym przekosie
Niski koszt serwisowaniaObcieranie o przednią przerzutkę przy skrajnym biegu
Brak całkowitej odporności pancerzy na warunki atmosferyczne
Konieczność częstych regulacji
Wady i zalety Shimano Ultegra 8000

Shimano Ultegra 8100 Di2 zalety i wady

Ogólnie:

Nowa grupa to przede wszystkim 12 rzędowa kaseta. To jest nowość w Ultegrze i to bez konieczności wymiany bębenka. To jest dodatkowa możliwość kombinacji przełożeń i zwiększenia uniwersalności rowerów szosowych. Z takim zestawem pojeździsz całkiem wygodnie na płaskim i w terenie górzystym. Oczywiście nadal wśród tych dwunastu przełożeń nadal można wybierać kasety o mniejszych i większych przełożeniach.

Hamulce

W nowej grupie został również odświeżony system hamulców tarczowych. Było wiele negatywnych wrażeń z użytkowania poprzedniej wersji zacisków i tarcz. Obcierały, gieły się. Ja wręcz miałem je delikatnie przypalone a zrobiłem tylko około 250km w terenie górzystym. Nowe zaciski umożliwiają większą szczelinę między klockami i tarczami. Klamki mają wiekszy skok i siłę zacisku. Tarcze są grubsze i mniej się odszktałcają.

Elektronika

Za tym idzie oczywiście cały splendor elektroniki. Jeśli przesiadasz się z mechaniki na elektronikę to napewno będziesz porażony tym skokiem technologicznym. Szybkość przełożeń, synchronizacja jest poprostu niezwykła. Praktycznie można zmieniać biegi tylko prawą klamką na kasecie a przednia przekłada w momencie ustalonym, kiedy przekos łańcucha jest już za duży. Dodatkowo, jako, że jestem „uczulony” na hałasy mechaniczne, mogę sobie zrobić mikroregulacje każdego z biegów, żeby całkowicie bezszelestnie zmieniać biegi. Pozostałe wady i zalety poniżej w tabeli.

ZaletyWady
wysoka szybkość przełożeńPotrzebna energia elektryczna
Szybkość przełożeńUtrudnione serwisowanie w trasie
Pełna sychronizacja przód-tyłWysoki koszt komponentów
Półpełna sychronizacja przód-tyłObecnie mała dostępność komponentów
Możliwość regulacji poszczególnych biegów
Brak pancerzy – brak tarcia
Możliwość regulacji przy pomocy aplikacji
Personalizowanie szybkości przełożeń
Personalizowanie progów synchronizacji
krótki skok klamkomanetek
ulepszony system hamulców

Shimano Ultegra 8100 Di2 specyfikacja

NapędNazwaWagaWariantylink do manuali
FC-R8100 korba711g700 (50-34T) 711 (52-36T)link
FC-R8100-Pkorba z pomiarem mocy769g700 (50-34T) 711 (52-36T)link
ST-R8150Ultegra Di2 Klamkomanetka do hamulców szczękowych (lewa/prawa)link
ST-R8170Ultegra Di2 Klamkomanetka do hamulców hydraulicznych (lewa/prawa)391glink
CS-R8100Ultegra Kaseta (11-30)297g11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30T | 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34Tlink
FD-R8150Ultegra Di2 Przerzutka przednia116glink
RD-R8150Ultegra Di2 Przerzutka tylna262glink
CN-M8100Łańcuch252glink
SM-CN910-12Spinkalink
Hamulce
BR-R8100Zestaw hamulców szczękowych360glink
BR-R8170Zestaw hamulców tarczowych282glink
RT-MT800Tarcza hamulcowa (140mm i 160mm)212glink
J-Kit Brake SetZestaw hamulców szczękowych (Zaciski i klamkomanetki) – przód
J-Kit Brake SetZestaw hamulców szczękowych (Zaciski i klamkomanetki) – tył
Koła 
WH-R8170-C36-TLUltegra C36 Bezdętkowe do hamulców tarczowych1,488glink1
link2
WH-R8170-C50-TLUltegra C50 Bezdętkowe do hamulców tarczowych1,570glink1
link2
WH-R8170-C60-TLUltegra C60 Bezdętkowe do hamulców tarczowych1,649glink1
link2
Di2 Komponenty
BT-DN300Di2 Bateria53glink
EW-EC300Di2 ładowarkalink
SW-RS801-SPara przełączników na dropy (opcja
SW-RS801-TPara przełączników na topy (opcja)
EW-SD300Kabel bateria – przerzutka (dwie sztuki potrzebne)150mm – 1600mmlink

Upgrade Grupy DIY

Poniżej przedstawiam Ci gotową listę zakupową do pełnej grupy. Zakupy skompletowałem z różnych sklepów na allegro. Oczywiście możesz to sam zrobić, ale oszczędzisz czas który ja spędziłem nad dopasowywaniem komponentów i szukaniem najlepszych ofert. Wszystko pasowało, połączyło się zaktualizowało, także bez ryzyka. W razie pytań – pisz tutaj.

NapędNazwaLink do moich zakupów
FC-R8100 korba 52-36 170mmlink do 170mm, link do 172mm, link do 175mm – dopasuj długość korby.
ST-R8170Ultegra Di2 Klamkomanetka do hamulców hydraulicznych (lewa/prawa)lewa prawa
CS-R8100Ultegra Kaseta (11-30)link
FD-R8150Ultegra Di2 Przerzutka przednialink
RD-R8150Ultegra Di2 Przerzutka tylnalink
CN-M8100Łańcuch ze spinkąlink
Hamulce
BR-R8170Zestaw hamulców tarczowychprzód, tył w zestawie są klocki
RT-MT800Tarcza hamulcowa (160mm)link niekórzy robią tylną tarczę 140mm
Di2 Komponenty
BT-DN300Di2 Baterialink
EW-EC300Di2 ładowarkalink
EW-SD300Kabel bateria – przerzutka (dwie sztuki potrzebne)link do 600mm link do 1600mm

Shimano Ultegra 8100 Di2 grupa galeria

Shimano Ultegra 8100 Di2 manual

Wszystkie manuale znajdziesz w tabeli powyżej. W ostatniej kolumnie są manuale do poszczególnych komponentów. Manuale na stronie producenta są bardzo czytelne i obrazkowe. Dzięki nim każdy domorosły serwisant będzie potrafił zarówno serwisować swoją grupę i zamontować. Mi one w zupełności wystarczyły do samodzielnego montażu i regualcji. Wszystko poszło sprawnie i działa dotychczas (około 1.000km). Jeśli chcesz to też sam zrobić i masz pytania to zadaj mi w komentarzu na dole strony lub tutaj. W międzyczasie możesz poczytać ten manual poniżej:

Manual Shimano do klamkomanetek:
Manual Shimano do przerzutki tylnej:

Shimano Ultegra 8100 Di2 grupa cena

Poniżej znajdziesz różne opcje cenowe z wyszukiwarki ceneo. Jednak jest jeszcze kilka innych opcji zakupowych typu allegro, bikeinn, bike-components itp. Wybór oczywiście należy do Ciebie. Ja swoją grupę kopletowałem z kilku źródeł i taką wersję jak najbardziej polecam. Zakup wersji Shimano Ultegra 8100 groupset wiąże się z wyższą ceną i mniejszą dostępnością wariantów jakie potrzebujesz. Uwaga: filtrowanie w ceneo, „zaciąga” też produkty z innych grup. Zatem do poprawnych zakupów rekomenduję użyć linków z tabeli DIY powyżej.

E-TUBE – połączenie ze smartfonem

E-TUBE to apka na smartfone dzięki której możesz samodzielnie konfigurować, regulować i serwisować swoją grupę. Cały proces instalacji i połączenia przebiega bezproblemowo i jest bardzo intuicyjny. Ja korzystam z iOS i wszystko działa bez zarzutu. Używając apki możesz z łatwością skorzystać ze wszystkich możliwości tej elektronicznej grupy. Z łatwością zrobić update firmware’u poszczególnych komponentów grupy a także skonfigurujesz synchronizację obu przerzutek. Sprawdzisz wartości przełożeń i zdecydujesz, w którym momencie ma się odbyć przełączenie biegu na korbie. Poniżej zamieściłem film z przykładowego połączenia apki do grupy i podstawową nawigację między opcjami apki.

Nie podłączałem się już jakiś czas i system zdiagnozował nieaktualny firmware w klamkomanetkach. Okazało się też, że tego typu update nie będę mógł wykonać przy użyciu apki tylko po połączeniu kablem. Jak się dokształcę w tym temacie to się podzielę jak to się robi. (EDIT: Douczyłem się. Tutaj dzielę się tą wiedzą).

Shimano Ultegra 8100 Di2 czy warto robić upgrade?

W moim przypadku przesiadkę robiłem z grupy mechanicznej R8000 a wcześniej jeździłem na R6800. Skok był przede wszystkim technologiczny, czyli z mechaniki na elektronikę. Każdą różnicę widziałem praktycznie jako zaletę i przewagę Di2 nad mechaniką. Szybkość, cichość, mikroregulacje, przełożenie przy obciążeniu, swego rodzaju smart bike. Wszystko to oczywiście sprawiło, że jestem mega ambasadorem Di2 i jak ktoś mnie spyta: czy warto zrobić upgrade? oczywiście będę polecał ze wszystkich sił.

Wiadomo, że jest też wiele obaw przy takiej zimanie. Przede wszystkim nadal mam z tyłu głowy, że co będzie jak wyjadę na nie doładowanej baterii i w trakcie mi zabraknie prądu. No niestety to jest ciągle istotny problem. Co prawda pojemność baterii póki co wystarczyła mi na przejechanie 1.000km bez doładowania. Jednak producent w manualu zaleca sprawdzanie poziomu naładowania przed każdym wyjazdem. Również jak każda bateria także i ta z czasem będzie miała mniejszą pojemność co będzie zmuszało do częstszego ładowania. Należałoby wtedy wozić ze sobą kabel i może powerbank. Zakres temperaturowy pracy baterii wynosi -10C do +50C. Myślę, że są to mimo wszystko wystarczające warunki dla większości kolarzy.

Źródło zdjęć: www.shimano.com

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top