Shimano Ultegra 8100 Di2 czy warto robić upgrade?
Premiera Shimano Ultegra 8100 Di2 odbyła się już jakiś czas temu. Praktyczne opinie zaczęły przeważać nad teoretycznymi sloganami reklamowami. W końcu można przeczytać obiektywną cenę tej grupy. Ponadto porównam tę nowość do tradycyjnej mechanicznej dopracowanej już grupy mechanicznej. Poprzednią grupą Ultegry mechanicznej była grupa R8000. Właśnie taką miałem w swoim Trek Madone SL6. Przejechałem na niej około 3.500 km i nastąpiła rewolucja. Zmiana grupy na elektroniczną. Jak do tego doszło?
Mechanika czy Elektronika?


Grupa mechaniczna to oczywiście tradycja. Ostatnie wersje grup mechanicznych zwłaszcza z górnej półki czyli 105, Ultegra lub DuraAce były już tak dopracowane i niezawodne, że sprawdzały się we wszystkich warunkach długookresowo. Przy odpowiednim regularnych serwisowaniu służyły one długie lata i tysiące kilometrów zarówno w warunkach treningowych jak i wyścigowych.Przy zmianie biegów kolarzowi potrzeba głównie szybkości i pewności przełożeń biegów. Obecnie stosowane linki a także pancerze powodują, że zmiana biegów właśnie taka jest jak potrzebowałem. Jednak jak wiadomo z czasem mechanika się zużywa, linki wyciągają, pancerze wycierają lub tracą wewnętrzną powłokę silikonową i traci się na lekkości i szybkości przełożeń.
Subiektywne opinie:
Sam przejeździłem na Ultegrze mechanicznej kilkanaście tysięcy kilometrów i byłem bardzo zadowolony. Mi dodatkowo potrzeba było bezszelestnych przełożeń, bo jestem „uczulony” jak w rowerze coś piszczy, trzeszczy lub po prostu hałasuje. Oczywiście to wszystko da się dopracować w grupie mechanicznej.
Pozostałe wady i zalety w tabeli poniżej.
Shimano Ultegra – grupa mechaniczna zalety i wady
Zalety | Wady |
---|---|
Tylko energia mechaniczna potrzebna do przełożeń | Długi skok dźwigienek klamkomanetek |
Wysoka żywotność | Wolne przełożenia |
Łatwość serwisowania w trasie | Brak możliwości regulacji poszczególnych biegów |
Łatwość serwisowania w domu | Brak synchronizacji przód-tył |
Niski koszt komponentów | Możliwość pracy łancucha w dużym przekosie |
Niski koszt serwisowania | Obcieranie o przednią przerzutkę przy skrajnym biegu |
Brak całkowitej odporności pancerzy na warunki atmosferyczne | |
Konieczność częstych regulacji |
Shimano Ultegra 8100 Di2 zalety i wady
Ogólnie:
Nowa grupa to przede wszystkim 12 rzędowa kaseta. To jest nowość w Ultegrze i to bez konieczności wymiany bębenka. To jest dodatkowa możliwość kombinacji przełożeń i zwiększenia uniwersalności rowerów szosowych. Z takim zestawem pojeździsz całkiem wygodnie na płaskim i w terenie górzystym. Oczywiście nadal wśród tych dwunastu przełożeń nadal można wybierać kasety o mniejszych i większych przełożeniach.
Hamulce
W nowej grupie został również odświeżony system hamulców tarczowych. Było wiele negatywnych wrażeń z użytkowania poprzedniej wersji zacisków i tarcz. Obcierały, gieły się. Ja wręcz miałem je delikatnie przypalone a zrobiłem tylko około 250km w terenie górzystym. Nowe zaciski umożliwiają większą szczelinę między klockami i tarczami. Klamki mają wiekszy skok i siłę zacisku. Tarcze są grubsze i mniej się odszktałcają.
Elektronika
Za tym idzie oczywiście cały splendor elektroniki. Jeśli przesiadasz się z mechaniki na elektronikę to napewno będziesz porażony tym skokiem technologicznym. Szybkość przełożeń, synchronizacja jest poprostu niezwykła. Praktycznie można zmieniać biegi tylko prawą klamką na kasecie a przednia przekłada w momencie ustalonym, kiedy przekos łańcucha jest już za duży. Dodatkowo, jako, że jestem „uczulony” na hałasy mechaniczne, mogę sobie zrobić mikroregulacje każdego z biegów, żeby całkowicie bezszelestnie zmieniać biegi. Pozostałe wady i zalety poniżej w tabeli.
Zalety | Wady |
---|---|
wysoka szybkość przełożeń | Potrzebna energia elektryczna |
Szybkość przełożeń | Utrudnione serwisowanie w trasie |
Pełna sychronizacja przód-tył | Wysoki koszt komponentów |
Półpełna sychronizacja przód-tył | Obecnie mała dostępność komponentów |
Możliwość regulacji poszczególnych biegów | |
Brak pancerzy – brak tarcia | |
Możliwość regulacji przy pomocy aplikacji | |
Personalizowanie szybkości przełożeń | |
Personalizowanie progów synchronizacji | |
krótki skok klamkomanetek | |
ulepszony system hamulców |
Shimano Ultegra 8100 Di2 specyfikacja
Napęd | Nazwa | Waga | Warianty | link do manuali |
FC-R8100 | korba | 711g | 700 (50-34T) 711 (52-36T) | link |
FC-R8100-P | korba z pomiarem mocy | 769g | 700 (50-34T) 711 (52-36T) | link |
ST-R8150 | Ultegra Di2 Klamkomanetka do hamulców szczękowych (lewa/prawa) | link | ||
ST-R8170 | Ultegra Di2 Klamkomanetka do hamulców hydraulicznych (lewa/prawa) | 391g | link | |
CS-R8100 | Ultegra Kaseta (11-30) | 297g | 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30T | 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34T | link |
FD-R8150 | Ultegra Di2 Przerzutka przednia | 116g | link | |
RD-R8150 | Ultegra Di2 Przerzutka tylna | 262g | link | |
CN-M8100 | Łańcuch | 252g | link | |
SM-CN910-12 | Spinka | link | ||
Hamulce | ||||
BR-R8100 | Zestaw hamulców szczękowych | 360g | link | |
BR-R8170 | Zestaw hamulców tarczowych | 282g | link | |
RT-MT800 | Tarcza hamulcowa (140mm i 160mm) | 212g | link | |
J-Kit Brake Set | Zestaw hamulców szczękowych (Zaciski i klamkomanetki) – przód | |||
J-Kit Brake Set | Zestaw hamulców szczękowych (Zaciski i klamkomanetki) – tył | |||
Koła | ||||
WH-R8170-C36-TL | Ultegra C36 Bezdętkowe do hamulców tarczowych | 1,488g | link1 link2 | |
WH-R8170-C50-TL | Ultegra C50 Bezdętkowe do hamulców tarczowych | 1,570g | link1 link2 | |
WH-R8170-C60-TL | Ultegra C60 Bezdętkowe do hamulców tarczowych | 1,649g | link1 link2 | |
Di2 Komponenty | ||||
BT-DN300 | Di2 Bateria | 53g | link | |
EW-EC300 | Di2 ładowarka | link | ||
SW-RS801-S | Para przełączników na dropy (opcja | |||
SW-RS801-T | Para przełączników na topy (opcja) | |||
EW-SD300 | Kabel bateria – przerzutka (dwie sztuki potrzebne) | 150mm – 1600mm | link | |
Upgrade Grupy DIY
Poniżej przedstawiam Ci gotową listę zakupową do pełnej grupy. Zakupy skompletowałem z różnych sklepów na allegro. Oczywiście możesz to sam zrobić, ale oszczędzisz czas który ja spędziłem nad dopasowywaniem komponentów i szukaniem najlepszych ofert. Wszystko pasowało, połączyło się zaktualizowało, także bez ryzyka. W razie pytań – pisz tutaj.
Napęd | Nazwa | Link do moich zakupów |
FC-R8100 | korba 52-36 170mm | link do 170mm, link do 172mm, link do 175mm – dopasuj długość korby. |
ST-R8170 | Ultegra Di2 Klamkomanetka do hamulców hydraulicznych (lewa/prawa) | lewa prawa |
CS-R8100 | Ultegra Kaseta (11-30) | link |
FD-R8150 | Ultegra Di2 Przerzutka przednia | link |
RD-R8150 | Ultegra Di2 Przerzutka tylna | link |
CN-M8100 | Łańcuch ze spinką | link |
Hamulce | ||
BR-R8170 | Zestaw hamulców tarczowych | przód, tył w zestawie są klocki |
RT-MT800 | Tarcza hamulcowa (160mm) | link niekórzy robią tylną tarczę 140mm |
Di2 Komponenty | ||
BT-DN300 | Di2 Bateria | link |
EW-EC300 | Di2 ładowarka | link |
EW-SD300 | Kabel bateria – przerzutka (dwie sztuki potrzebne) | link do 600mm link do 1600mm |
Shimano Ultegra 8100 Di2 grupa galeria
Shimano Ultegra 8100 Di2 manual
Wszystkie manuale znajdziesz w tabeli powyżej. W ostatniej kolumnie są manuale do poszczególnych komponentów. Manuale na stronie producenta są bardzo czytelne i obrazkowe. Dzięki nim każdy domorosły serwisant będzie potrafił zarówno serwisować swoją grupę i zamontować. Mi one w zupełności wystarczyły do samodzielnego montażu i regualcji. Wszystko poszło sprawnie i działa dotychczas (około 1.000km). Jeśli chcesz to też sam zrobić i masz pytania to zadaj mi w komentarzu na dole strony lub tutaj. W międzyczasie możesz poczytać ten manual poniżej:
Manual Shimano do klamkomanetek:
Manual Shimano do przerzutki tylnej:
Shimano Ultegra 8100 Di2 grupa cena
Poniżej znajdziesz różne opcje cenowe z wyszukiwarki ceneo. Jednak jest jeszcze kilka innych opcji zakupowych typu allegro, bikeinn, bike-components itp. Wybór oczywiście należy do Ciebie. Ja swoją grupę kopletowałem z kilku źródeł i taką wersję jak najbardziej polecam. Zakup wersji Shimano Ultegra 8100 groupset wiąże się z wyższą ceną i mniejszą dostępnością wariantów jakie potrzebujesz. Uwaga: filtrowanie w ceneo, „zaciąga” też produkty z innych grup. Zatem do poprawnych zakupów rekomenduję użyć linków z tabeli DIY powyżej.



E-TUBE – połączenie ze smartfonem
E-TUBE to apka na smartfone dzięki której możesz samodzielnie konfigurować, regulować i serwisować swoją grupę. Cały proces instalacji i połączenia przebiega bezproblemowo i jest bardzo intuicyjny. Ja korzystam z iOS i wszystko działa bez zarzutu. Używając apki możesz z łatwością skorzystać ze wszystkich możliwości tej elektronicznej grupy. Z łatwością zrobić update firmware’u poszczególnych komponentów grupy a także skonfigurujesz synchronizację obu przerzutek. Sprawdzisz wartości przełożeń i zdecydujesz, w którym momencie ma się odbyć przełączenie biegu na korbie. Poniżej zamieściłem film z przykładowego połączenia apki do grupy i podstawową nawigację między opcjami apki.
Nie podłączałem się już jakiś czas i system zdiagnozował nieaktualny firmware w klamkomanetkach. Okazało się też, że tego typu update nie będę mógł wykonać przy użyciu apki tylko po połączeniu kablem. Jak się dokształcę w tym temacie to się podzielę jak to się robi. (EDIT: Douczyłem się. Tutaj dzielę się tą wiedzą).
Shimano Ultegra 8100 Di2 czy warto robić upgrade?
W moim przypadku przesiadkę robiłem z grupy mechanicznej R8000 a wcześniej jeździłem na R6800. Skok był przede wszystkim technologiczny, czyli z mechaniki na elektronikę. Każdą różnicę widziałem praktycznie jako zaletę i przewagę Di2 nad mechaniką. Szybkość, cichość, mikroregulacje, przełożenie przy obciążeniu, swego rodzaju smart bike. Wszystko to oczywiście sprawiło, że jestem mega ambasadorem Di2 i jak ktoś mnie spyta: czy warto zrobić upgrade? oczywiście będę polecał ze wszystkich sił.
Wiadomo, że jest też wiele obaw przy takiej zimanie. Przede wszystkim nadal mam z tyłu głowy, że co będzie jak wyjadę na nie doładowanej baterii i w trakcie mi zabraknie prądu. No niestety to jest ciągle istotny problem. Co prawda pojemność baterii póki co wystarczyła mi na przejechanie 1.000km bez doładowania. Jednak producent w manualu zaleca sprawdzanie poziomu naładowania przed każdym wyjazdem. Również jak każda bateria także i ta z czasem będzie miała mniejszą pojemność co będzie zmuszało do częstszego ładowania. Należałoby wtedy wozić ze sobą kabel i może powerbank. Zakres temperaturowy pracy baterii wynosi -10C do +50C. Myślę, że są to mimo wszystko wystarczające warunki dla większości kolarzy.
Źródło zdjęć: www.shimano.com