CeramicSpeed made in china

CeramicSpeed z Aliexpress

Co to jest CeramicSpeed?

Z pewnością każdy kolarz słyszał o firmie CermicSpeed. Jeśli nie, to w skrócie jest to firma produkująca łożyska ceramiczne. Sądziłem, że tylko to zastosowań sportowych, ale jak dziś prześledziłem ich stronę, to również do innych zastosowań w przemyśle. Z zastosowań w sporcie, to jest kolarstwo. Produkują łożyska do supportów i całe supporty, łożyska do kół oraz łożyska do wózków przerzutek oraz całe wózki. Produkują jeszcze wiele innych akcesoriów, ale to już w dodatki do głównych produktów jakimi są właśnie łożyska.

Co oferuje CeramicSpeed?

Najpopularniejszym produktem CeramicSpeed jest oczywiście wózek przerzutki. Produkują go do Shimano i Srama ale także dla Campagnolo i eTap’a. Ceny takich wózeczków wahają się od 400Euro do nawet 1700Euro. Ten ostatnio to wersja z tytanu drukowana 3D. Ostatnim krzykiem mody to aerodynamiczne wersje wózków za jedyne 730Euro. W cenie dostajmy możliwość doboru koloru kółeczek od czarnych, przez czerwone i na złotych kończąc.

Istnieje jeszcze concept napędu by ceramispeed i często się wbija na rolkach Insta lub fajsa jak cię algorytm dobrze sprofilował. Wygląda mniej więcej tak:

Nauka i badania za produktem

Jak się domyślasz, te ceny to nie efekt wyssanych z palca marż, jakie wymyślili sobie księgowi firmy, ale to są koszty R&D i całej technologii stojącej za tymi produktami. Marka istnieje od 1998 i od tego czasu rozwinęła się znacząco. Łożyska są testowane i badane w Stanach. Firma uzyskała certyfikat jakości ISO. Potrafi określić ile konkretnie Watów oszczędza się z ich produktami. Wersje wózków aero, były oczywiście badane w tunelu aerodynamicznym. Udoskonala produkty do tego stopnia, że na swoje łożyska daje dożywotnią gwarancję. Współpracuje ze Specialized, Cervelo, Factorem, Lightweight i Black Inc.

Katalog produktów CeramicSpeed

Wózki CeramicSpeed na Ceneo:

CeramicSpeed na Amazon

Alternatywa do CeramicSpeed

Jest jeszcze kilka ciekawych alternatyw do wózków CeramicSpeed, np AbsoluteBlack taki jak poniżej.

absoluteblack

Ale ni o tym ma być ten post. Alterantywą dla kolarza amatora dla CeramicSpeec z Danii, jest taki z Chin. Już kiedyś pisałem o alternatywie dla dętek Tubolito z Chin. Tym razem też mam doświadczenie z wózkami z łożyskami ceramicznymi z Chin. Chcę się tym podzielić, żebyś znalazł ewentualnie odpowiedzi na twoje pytania, zachęcić, bądź zniechęcić do kupna.

Moja przygoda z CeramicSpeed made in China

Kupiłem i używałem wózki do Ultegry r6800 oraz r8000. Do zakupu zachęciły mnie szybkie komentarze pod zakupami tych wózków, różne materiały promocyjne. Ale nie oszukujmy się, największym argumentem było CCC czyli Cena Czyni Cuda. Szybko przeliczyłem, że za dużo nie stracę jak produkt okaże się badziewiem. Poza tym czysta ciekawość skłoniła mnie do spróbowania.

Zatem zakupiłem pierwszy wózek do Ultegry 6800, którą miałem na starej Madonce 4.7. Przy okazji do koszyka jeszcze wpadł support BB90 na łożyskach ceramicznych (finalnie nawet nie założyłem go). Wózek natomiast założyłem. Mocowanie pasowało idealnie. W zasadzie 30 min roboty. Jedynie oczywiście należało zmienić łańcuch z racji większego obwodu całego układu. Spowodowane to jest oczywiście większymi kółczekami wózka. I tak łańcuch miał być wymieniany, więc bez bólu. Wszystko prezentowało się jak na poniższych zdjęciach.

Tak to się kręciło przed. Trzeba przyznać, że imponująco.

Wrażenia z jazdy

Po zamontowaniu wrażenia na pierwszy raz – bardzo dobre. Przerzutka dała się wyregulować, tak aby przełożenia działały bez szelestnie (co lubię). Niestety nie udało się uzyskać tego efektu, że po zakreceniu kołem, obracało się ono bez końca razem z korbą. Jednak sprawiało wrażenie, jakby się kreciło dłużej :). A może po prostu takiego efektu oczekiwałem i tak mi się wydawało. W trasie, co najważniejsze, kręciło się również poprawnie i nie rozleciało się co bym musiał robić jakiś generalny remont na rowie. Jednak nie było wyczuwalnie mniejszych oporów toczenia, zwłaszcza z czasem, gdy noga robi się lepsza z czasem.

CeramicSpeed Made in China wersja 2

Nadszedł czas na ugrade roweru. Oczywiście Trek Madone (jako, że jestem wierny dobrym markom – o czym w innym poście). Tym razem to była Madonka SL6 z nową ultegrą 8000. w tylnej przerzutce jest już inne mocowanie wózka, dlatego nie mogłem użyć starego. Zatem zachęcony całkiem przyzwoitymi wynikami testów poprzedniego wózka, zakupiłem odpowiedni z Ali. Zabieg powtórzyłem dość sprawnie, z racji, że już miałem w tym doświadczenie.

Przejechałem tym razem około 500km i musiałem zdjąć. Na filmie zobaczysz, dlaczego.

Zobacz rekomendowane trasy na rower

na szosę i mtb w całej Polsce. GPX do ściągnięcia również

CeramicSpeed Made in China – podsumowanie doświadczeń

Generalnie big NO. Mimo, że w pierwszym przypadku test wypadł całkiem poprawnie, to ogólnie jestem na NIE z takim rozwiązaniem. Zdecydowało tu oczywiście doświadczenie z drugim wózkiem, który bardzo szybko się rozleciał. Łożyska dostały bardzo dużych luzów już po zaledwie 500km. Jestem pewien, po w tym pierwszym wózku już niebawem stało by się to samo.

Pros

  • Tanie,
  • Pasuje,
  • Kręci się na pusto imponująco

Cons

  • Niska żywotność,
  • Słaba izolacja od wilgoci i brudu,
  • Tylko na suche warunki,
  • Trzeba wymieniać łańcuch,
  • łożysko dostaje luzów i jakość przełożeń spada,

To w zasadzie czemu nie?

Co powoduje, że to się tak dobrze kręci w sklepie a inaczej po paru km? Otóż to łożysko jest czyste a przede wszystkich suche. Tam nie ma grama smaru. Kulki może i są ceramiczne, ale bieżnie już są stalowe. Twardość kulek powoduje szybkie uszkodzenia bieżni stalowych i powoduje duże luzy bardzo szybko. W oryginałach zarówno kulki jaki bieżnie są ceramiczne i tu jest ta mała aczkolwiek znacząca różnica. Poza tym żeby te łożyska pracowały to musza byś suche i to nawet bez smaru. Bo do nich jest specjalny smar, co oczywiście zostało już opracowane przez CeramicSpeed. Jak dasz zwykłego smaru to tylko to spowoduje większe opory ruchu i już te łożyska będą się tak samo kręciły jak te stalowe, albo i gorzej. Na seryjnych kółkach Ultegry, przy odpowiednim serwisie, można przejeździć kilkanaście tysięcy km. Na tych zaledwie 1000km może 1500km i w gruz.

Jeśli jednak chcesz spróbować ceramiki z Chin…

…to tutaj masz link do aliexpress.

Oferty CeramicSpeed z Ceneo:

Poczytaj o dętkach TPU

To może być niebawem standard w kolarstwie szosowym

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top