Czy waga roweru ma znaczenie?

Czy waga roweru ma znaczenie?
Jest wielu z nas, którym waga roweru gra główną rolę w jego jeździe. Niektórzy walczą o redukcje każdego grama za ogromne pieniądze. Ale pytanie jest zasadnicze – czy warto? Czy to ma sens jeśli i tak waga kolarza jest znacznie większa a waga roweru to tylko ułamek wagi całości maszyny jeżdzącej (rower + człowieko-silnik).
Aluminium czy Węgiel?
Zaczynając opowieść od początku, należy określić o jakich grupach rowerów tutaj mówimy. Stalowe pomijam z oczywistych przyczyn. Dalej mamy jeszcze ramy aluminiowe. Wiadomo solidne, trwałe ale ich waga to jest dość duża. Szosa – 15kg +, MTB nawet 20kg. Są na rynku jeszcze ramy tytanowe, ale również pomijam z uwagi na rzadkość stosowania i wysokie ceny. Przechodzimy do najważniejszej grupy wśród ambitnych amatorów czyli karbon aka węgiel. Tutaj szosy oscylują w okolicach 7-10kg, mtb 12-16kg. Właśnie o karbonach będziemy dalej rozprawiać.
Dowiedz się jak serwisować łańcuch jak PRO
Pierwsza przesiadka na karbon
Jak się pierwszy raz przesiadasz na karbon to jest och i ach. wygoda, lekkość, odejście – wszystko ok. Po pewnym czasie, jak to jest w kolarstwie, apetyt rośnie. Chce się szybciej, wygodniej i mocniej. Pierwsze co Ci wpada do głowy lub sugerują Ci różne źródła to upgrade roweru tak, aby go odchudzić wagowo. Szuka się wtedy koszyków z karbonu, lżejszego osprzętu, kiery, siodła, kół, dętek opon…… w zasadzie to jest wielowielowielokropek.
Przeczytaj o Ceramic Speed z Aliexpress
Ile zyskam na redukcji wagi roweru?
Jak masz rower przyzwoitej marki to jego waga roweru będzie już przyzwoita, czyli optymalna dla wytrzymałości i lekkości. Dalsze optymalizacje wagowe mogą się obracać w obszarze osprzętu głównie. Tak szczerze, to wymiana ze średniej półki osprzętu na górną to zyskuje się właśnie te wcześniej wspomniane gramy. To są bardzo drogie gramy! Nie wszyskie te gramy są jednak cenne z punktu widzenia efektywności jazdy. Wymienisz kierę, siodło, sztycę – zyskać 500g. Wymienisz Ultegrę na DuraAce – zyskać 100g. Wymienisz koła z Alu na Węgiel – zyskać można nawet 1000g. Wymienisz opony na lżejsze lub szytki – zyskać 750g+, zmienisz dętki butylowe na TPU – zyskać nawet 500g
Które te drogie gramy są opłacalne
Jak Ci każą wymieniać napęd to tu znajdziesz tutorial
Upgrade Shimano Ultegra 8000 do 8100
Jak wcześniej wspomniałem nie wszystkie te drogie gramy są opłacalne, bo nie wiele wpłyną na efektywność jazdy. Mogą one wpłynąć na komfort jazdy lub opór aerodynamiczny jak kiera czy szytca. Mogą nie wiele zmienić jak koszyk kabobonwy, czy buetlka aero lub siodło kabonowe. Praktycznie nawiększy wpływ na efektywność kolarską jest upgrade kół. Inwestycja w dobre koła karbonowe (nie z ali) oraz wymiana ogumienia zrobi Ci największą robotę. Jak wiadomo, masa obręczy i ogumienia wlicza się do tzw. masy rotującej. To ona stanowi o twoim przyspieszeniu na rowerze, o momencie jaki musisz przyłożyć, żeby ruszyć z miejsca, bądź przyspieszyć. Czyli krótko – w to wal pieniądze – ROI – bardzo dobry!
Upgrade ogumienia – przykład
Pokażę tutaj efekty takiego upgrade’u na swoim przykładzie. Od lat jeżdziłem na szosie na Vittoria Rubino Pro. Parametry na przebicie mają dobre, opory toczenia również. W zasadzie nigdy nie siedziałem na rowie przez nie. Ale jak wcześniej stwierdzone – apetyt urusł. Kupiłem Conti i do tego weszły dętki TPU Tubolito. Efekty redukcji wagi oszołomiły autora tego tekstu. Wszystko na dokumentacji zdjęciowej poniżej.


Tak dobrze widać. gramy po lewej, kg po prawej.,, no comment needed.
Dowiedz się więcej o pomiarze mocy Garmin Rally
Ja czy rower?
W tym całym szaleństwie zapominamy jednak o jednym ważnym elemencie tej całej układanki – o samym sobie. Czasami redukcja kilkuset gramów roweru będzie nas kosztowała kilka tysięcy złotych i wypłynie prawie wogóle w efektywność lub komfort jazdy. Tymczasem redukcja masy własnej przedewszystkim wpłynie na nasze zdrowie (o ile nie jesteś anorektykiem), i poprawi twój współczynnik Watów/kg. Ktoś mądry z tiktoka kiedyś powiedział, że człowiek nosi w sobie 3kg gówna ciągle. Zatem dobre posiedzenie przed jazdą zrobi większą robotę niż redukcja 25g ze sztycy. Tak jak przygotowujesz swój rower do sezonu tak i nie zapomnij o sobie. Redukując parę kg wpłynie znacząco na twoje wyniki, komfort jazdy i przyjemność. Polecam – sprawdziłem

Podsumowując: redukcja wagi roweru czy warto?
W krótkich żołnierskich słowach – jak chcesz wydać kasę aby wydać to bierz wszystko co ci handlowcy zaproponują. Jak chcesz to zrobić z głową to zacznij od siebie, potem rozważ koła. Reszta to już dodatki na propozycję prezentów świątecznych lub urodzinowych, czyli nice to have, ale jak nie będzie to się obędzie. Happy cycling i 1mln bezpiecznych km. Do zobaczenia na szosie. Like&Share. thx..
Przeczytaj o ubraniach wysokiej jakości na rower
Oferty komponentów Shimano Ultegra 8100

Czy waga roweru ma znaczenie?
Czy waga roweru ma znaczenie? Czy waga roweru ma znaczenie? Jest wielu z nas, którym…
Amator kolarz idzie na bike fitting | Czy warto?
Amator kolarz idzie na bike fitting. Czy to przerost ambicji, czy zdrowy rozsądek? Bike fitting…
Kolarstwo nieromantyczne czyli amator przed sezonem startowym.
Kolarstwo nieromantyczne czyli amator przed sezonem startowym. Kolarstwo nieromantyczne jest wtedy, kiedy jest mało przyjemnie…
Garmin Rally RK XC. Pomiar mocy do wszystkiego czy do niczego?
Garmin Rally RK XC. Pomiar mocy do wszystkiego czy do niczego? Od mniej więcej roku…
Jak serwisować łańcuch rowerowy?
Jak serwisować łańcuch rowerowy? Moje doświadczenia Przez te kilkadziesiąt tysięcy kilomentrów na moich rowerach zawsze…
TREK moja przygoda | Najlepsza marka rowerowa
Trek moja przygoda czyli mój park rowerowy. Na początku muszę poinformować, że ten artykuł nie…