jak serwisować łańcuch rowerowy

Jak serwisować łańcuch rowerowy?

Jak serwisować łańcuch rowerowy?

Moje doświadczenia

Przez te kilkadziesiąt tysięcy kilomentrów na moich rowerach zawsze serwisowałem je samodzielnie i opracowałem własną metodę jak serwisować łańcuch rowerowy. A nie przepraszam – raz mój full był w poważnym serwisie, ale to wyjątek. Serwis roweru nie jest trudny, ale trzeba być precyzyjnym i przestrzegać instrukcji, bo można nawet uszkodzić bezpowrotnie np ramę. W dzisiejszym wpisie, chciałbym się podzielić jak serwisuje napęd roweru, głównie łańcuch. Jak wiadomo, odpowiednie i częste serwisowanie łańcucha wydłuża jego żywotność, ale także pozostałych części napędu w tym zębatek korby czy kasety. Z pewnością na YT widziałeś już wiele filmów instruktażowych. Sam wybierz i przetestuj co dla Ciebie jest najlepsze. Ja podzielę się poniżej swoją metodą.

jak serwisować łańcuch rowerowy

Po pierwsze usuń błoto łopatą

Zanim przystąpisz do czyszczenia napędu, oczyść cały rower. Czy to szosa, czy gravel, a z pewnością mtb – usuń błoto i inne grube zabrudzenia z ramy i kół. Te zabrudzenia potem zniszczą Ci całą robotę. Tego nie muszę wyjaśniać jak robić. Po prostu pod kran/wąż tudzież do wanny czy pod prysznic (wersja hardcore dla tych co mają żony lub partnerki). Myjesz, najelpiej z jakimś odtłuszczaczem lub szamponem. Nie polecam długiego moczenia, bo skończy się dostaniem się wody do łożysk i będzie trzeba więcej się narobić.

Myjka Ultradźwiękowa – podstawa jak serwisować łańcuch rowerowy.

Niestety trzeba trochę zainwestować. W tym przypadku w myjkę ultradźwiękową i płyn do niej. Ofert tych rzeczy jest mnóstwo na allegro czy ogólnie w necie. Tutaj podam ci kilka przykładów do wyboru oraz link do tej, której ja użuwam. Generalnie nie potrzebujesz dużej pojemności a o tego zależy cena. Ja kupiłem taką dwulitrową o mocy 60W. W zupełności wystaryczy. Do myjki potrzebujesz specjalnego płynu. Zazwyczaj sprzedają go w pakiecie z myjką. Ja używam płynu kilkukrotnie. Po zakończonym myciu zlewam go do pojemnika, usuwająć dolną frakcję gdzie zbiera się cały brud z mytych części.

Warto pamiętać, żeby nie wrzucać do myjki elementów malowanych, bo poprostu farba zejdzie podczas mycia. Czyli nie wrzucasz podkładek kółek przerzutki czy nakrętki kasety.

myjka ciśnieniowa

Inne oferty z Ceneo:

Po myciu – smarowanie

Czy warto inwestować w Di2?

Przeczytaj o mojej przygodzie upgrade’u z ultegry 8000 na 8100

Mycie to podstawa, ale potem konieczne jest smarowanie. Ja myję razem z łańcuchem kółka przerzutki. A w przypadku gdy myję napęd szosy to wrzucam jeszcze kasetę. Łożyska w kółkach smaruję smarem shimano. Wpycham go do strzykawki a potem precyzyjnie aplikuję bezpośrednio na kólki łożyska. Zamykam uszczelkami i gotowe – zobaczysz to na filmie poniżej. Montuję kółka, zakładam łańcuch i smaruję go. Ja smaruję go specyfikiem w zależności od warunków, w jakich jeżdżę. Jednak najczęściej jest to Muc Off C3 ceramic lube. Stosuję go zarówno do szosy jak i MTB. Jest on przede wszystkim suchy i nie lepi kurzu i brudu tak szybko jak inne olejowe smary. Bardzo dobrze rozprowadza się i dobrze klei do łańcucha. Poza tym posiada również taki bajer do możliwości sprawdzenia równomierności smarowania lampką ultrafioletową. Po prostu jest w jego składzie jakaś susbstancja światłoczuła i rozświetla go po naświetleniu latarką dostarczaną z lubrykantem. Zobacz szczegóły na filmie.

Jak serwisować łańcuch rowerowy – film instruktażowy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry