Czy dętki butylowe to przeszłość?
Dętki butylowe mają bardzo poważnego konkurenta w postaci dętek TPU. Czy dętki butylowe to przeszłość? Poniżej postaram się opisać podstawowe różnice między tymi dętkami i porównać oba typy. Gdzie kupić dętki TPU? Ile kosztuje dętka TPU? – czyli porównanie dętki butylowe vs TPU – wszystko poniżej.
Na rynku dętek dla kolarstwa szosowego jest już kilka różnych typów dętek. Możemy spotkać następujące rodzaje podzielone ze względu na materiał:
- dętki butylowe
- dętki lateksowe
- dętki TPU (termoplastyczny poliuretan)

Jako, że dętki lateksowe to kompromis wagi i wytrzymałości i ich zastosowanie jest bardzo wąskie do wyścigów takich jak triathlony. W tym poście skupimy się na dętkach butylowych oraz dętkach z TPU a porównanie parametrów dętek lateksowych będzie tylko orientacyjne.
Dętki to części roweru, które są najbardziej podatne na uszkodzenia podczas jazdy i ich uszkodzenia są odczuwalne natychmiast. Zwłaszcza wśród kolarzy szosowych, którzy pompują koła do 6-8 barów a małe ziarenko piasku może spowodować tzw flaka w kilka sekund. Chcą uzyskać najbardziej pożądane parametry takie jak: niskie opory toczenia, odporność na przebicia, utrata powietrza, waga.
Czym jest dętka butylowa?

Butyl to syntetyczna guma, kopolimer izobutylenu i izopropenu. Powstaje w procesie polimeryzacji wyżej wymienionych dwóch polimerów w stosunku odpowiednio 98% do 2%. Jest używany w do produkcji lepiszczy, uszczelniaczy, uszczelek, pasków transmisyjnych itp, dętek samochodowych, maszynowychale kolarzy najbardziej interesuje, że również dętek rowerowych. Jego produkcja została dopracowana do tego stopnia, że jej koszty są bardzo niskie a co za tym idzie finalny produkt również jest relatywnie tani.
Cena dętki butylowej.
Cena dętki butylowej waha się od kilkunastu złotych do kilkudziesięciu w przypadku pocienionych wersji. Są one ciągle w zasięgu budżetu każdego kolarza i często nie opłaca się ich łatać, tylko wymienia się na nowe. Dostępność jest również wysoka, dostaniesz je obecnie we wszystkich sklepach sportowych i rowerowych. Jedynie mogą być pewne ograniczenia jak masz wysokie stożki. Ponadto na trasie też dostaniesz od kolegi kolarza taką dętkę jak już wszystkie swoje wykorzystasz a łatki zostały w domu. Poniżej zebrałem kilka linków do ofert dętek butywlowych tak, żebyś miał pod ręką. Jednak myślę, że jesteś tu dla dętek TPU, więc przewijaj dalej. 🙂

Waga dętki butylowej


Waga dętki butylowej w rozmiarze 700x23c z wentylkiem presta 60mm waha się w okolicach 80-120g. Na pierwszy rzut oka, to tylko 100g. 100g to może być 5% wagi całego koła. Jednakże analizując, że to jest 100g masy rotującej to robi już różnicę. Można to rozumieć w ten sposób, że im mniejsza masa rotująca to mniejszy moment potrzebny do obrócenia koła. A co za tym idzie mniejsza siła wymagana od kolarza. Dlatego każdy kolarz szosowy ma w głowie maksymalne obniżenie wagi kół. Poza tym wszystkie wentylki w dętkach butylowych są ze stopu metalu. W przypadku gdy masz wysoki stożek to waga samego wentylka rośnie. Powoduje to wzrost punktowy wagi na obręczy koła i widoczne bicie.
Dętki TPU
Pierwszym parametrem, na który zwracają uwagę kolarze szosowi to jest waga sprzętu. W tym przypadku będą oni zachwyceni z ich wyboru, gdyż ich waga jest oszołamiająco niska.
Dętki tego typu to nowość na rynku. Prekursorem w produkcji tego typu dętek jest firma Tubolito. Obecnie praktycznie każda z wiodących marek posiada już swoje wersje dętek plastikowych. Charakterystyczną cechą dętek Tubolito jest ich pomarańczowy kolor. Inni producenci mają różowe lub przeźroczyste. Są oczywiście już wersje produkcji chińskiej o czym w kolejnym wpisie. Twórcy – inżynierowie materiałowi są jednocześnie kolarzami, wiedzą co się liczy w kolarstwie a jednoczesnie potrafią wykorzystać swoją wiedzę z dziedziny materiałów high tech.

Waga dętek TPU

Takie dętki w rozmiarze 700x23c z wentylkiem 60mm mogą ważyć nawet 22g!!! W porównaniu do dętek butylowych, to jest kilkukrotna różnica w wadze. W moim przypadku to prawie 5cio krotna różnica. Jak weźmiesz tę dętkę do ręki to masz wrażenie że trzymasz zwitek papieru. Jest ona przeźroczysta pod światło i w dotyku jak cieniutka folia. Wentylek typu presta o długości 65mm wydaje się taki jak słomka do picia soczku. Jednak sprawia wrażenie wytrzymałego. Jego jednostkowa niska waga również wpływa na równomierne rozłożenie wagi dookoła obręczy koła. Zwłaszcza gdy obręcz ma wysoki stożek i wentylek musi być długi, taka różnica wagi znacząco by wpłynęła na tzw bicie koła.
Dętki Tubolito opinie
Dętka Tubolito była pierwsza na rynku i jej się należą największe laury mimo wszystko. Dętka jest bardzo wysokiej jakości i poznasz to już trzymając w dłoni opakowanie z dętka. Jest ono zaprojektowane pięknie i widać, że w środku jest coś wartościowego. Firmie i produktowi należą się wielkie brawa za dopracowanie jakości produktu do perfekcji. Wyniki badań i porównań oporów toczenia i szybkości jasno pokazują, że to jest nawyższa półka. Zaczynają się pojawiać na rynku konkurecyjne produkty w tym produkty z Chin, które oczywiście jak wszystko są tańsze. Jednak nie o cenę tu chodzi na takim poziomie jakości produktu. Jak wiadomo skopiować coś jest łatwiej niż wynaleźć i rozwinąć.
Tubolito opory toczenia
Niedawno wpadłem na taki artykuł gdzie ktoś zrobił super robotę. Wykonano badania nad oporami toczenia różnych dętek i porównano w tabeli i na wykresie. Ewidentie widać, że dętki Tubolito są na drugim miejscu za lateksowymi. Dodając kilkukrotnie wyższą odporność na przebicia niż tych pierwszych to napewno stawia je na pierwszym miejscu. W tableli również przeczytasz, jak ciśnienie w kole wpływa na opory toczenia. Dla dętki tubolito mogą się one wahać od 12.6W przy 4.1bara do 8.8W przy 8.3bara. To jest redukcja o 30%. . To dodatkowo powinno Ci przypominać, że warto psiuknąć w oponki zanim zakręcisz nogą. Poniższy akapit powstał dzięki: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubolito – polecam fajna stronka.

Dętki TPU cena
Tutaj docieramy do bardzo ciekawego punktu. Czytelnicy o słabych nerwach proszeni są o przejście do kolejnego artykułu. Jednak jeśli nadal jesteś tym zainteresowany i bierzesz pod uwagę wyżej wymienione właściwości tych dętek to zapraszam do dalszej lektury. Najtańsze dętki TPU Made in China można nabyć już za jedyne 60zł, Tubulito od 100zł. Znalazłem kilka ofert dostęonych na rynku polskim. Z uwagi, że są to sklepy interenetowe, często są to konkurencyjne ceny. Szczegóły poniżej.
Chcesz dowiedzieć się więcej o dętkach TPU Made in China?
Czytaj tu:
Oferty dętek TPU na Amazon.pl
MARKA | TYP | PARAMETRY | ZDJĘCIE | LINK do sklepu |
tubolito | szosa | 700C X 18-28 mm Presta Tube, zawór 60 mm | ![]() | LINK |
tubolito | szosa | 700c 18-28mm Presta Tube, zawór 42mm | ![]() | LINK |
tubolito | MTB | 27.5” x 2.5”-3.0” | ![]() | LINK |
tubolito | gravel | 700C lub 650B 30-47mm zawór presta 60mm | ![]() | LINK |
tubolito | wszystkie | zestaw naprawczy do dętek tubolito | ![]() | LINK |
Pirelli | gravel | 700c 33/45 | ![]() | LINK |
Schwable | szosa | 700c presta | ![]() | LINK |
Schwable | mob | 29 x2.25 presta zawór 40mm | ![]() | LINK |
Podsumowanie – porównanie parametrów dętek TPU, butylowych i lateksowych
Parametr | Dętka Butylowa | Dętka lateksowa | Dętka TPU |
Waga | 102g | b/d | 22g |
Odporność na przebicia | wysoka | niska | wysoka |
Trzymanie ciśnienia | dobre | niskie | dobre |
Łatwość montażu | wysoka | niska | średnia |
Możliwość pompowania CO2 | tak | nie | tak |
Koła karbonowe z hamulcami szczękowymi | tak | nie | tak |
Cena | niska | średnia | wysoka |
Czy dętki butylowe to przeszłość?
Zatem porównując dętki butylowe vs dętki TPU w kryterium ceny jednogłośnie wygrywają butylowe. Jednak pod względem szybkości to TPU. Dętki TPU to rozwiązanie dla wymagających kolarzy, którzy potrafią wyczuć różnicę kilku watów w oporze toczenia. To również rozwiązanie dla tych, którzy lubią nowości i nie szczędzą na nie pieniędzy.
Niewątpliwie jest to najnowsza technologia i kto wie, może za parę lat będzie tak spopularyzowana jak dętki butylowe teraz. Z pewnością cena jest jeszcze zaporowa, gdyż za jedna dętkę TPU można kupić conajmniej 5 dętek butylowych. Jest to z pewnością funkcja odwrotnie proporcjonalna do wagi :).
Tubolito Cena:

Inne artykuły bloga:
Czy waga roweru ma znaczenie?
Czy waga roweru ma znaczenie? Czy waga roweru ma znaczenie? Jest wielu z nas, którym…
Amator kolarz idzie na bike fitting | Czy warto?
Amator kolarz idzie na bike fitting. Czy to przerost ambicji, czy zdrowy rozsądek? Bike fitting…
Kolarstwo nieromantyczne czyli amator przed sezonem startowym.
Kolarstwo nieromantyczne czyli amator przed sezonem startowym. Kolarstwo nieromantyczne jest wtedy, kiedy jest mało przyjemnie…
Garmin Rally RK XC. Pomiar mocy do wszystkiego czy do niczego?
Garmin Rally RK XC. Pomiar mocy do wszystkiego czy do niczego? Od mniej więcej roku…